Kesilapan pelajar mendapat konsep yang salah tentang kapasiti tentang isipadu cecair apabila dibandingkan diantara dua bekas. Pelajar selalu akan membuat kesilapan dengan memberi jawapan yang salah. Ini kerana jika dibandingkan kapasiti air yang sama tetapi menggunakan bekas yang tinggi satu lagi mendatar. Pelajar akan terpengaruh dengan ketinggian bekas untuk menyatakan bahawa bekas yang tinggi mempunyai isipadu cecair yang lebih banyak.
Berikut merupakan beberapa sebab untuk memperkenalkan pengukuran cecair kepada kanak-kanak melalui penggunaan unit-unit bukan piawai:
bahan-bahan untuk unit piawai adalah mudah untuk diperolehi.
Unit-unit bukan piawai lebih mudah untuk digunakan.
Unit bukan piawai menggunakan bahan-bahan yang berkaitan dengan pengalaman harian kanak-kanak.
Mengikut sejarah, manusia menggunakan unit-unit bukan piawai untuk pengukuran sebelum menetapkan unit piawai.
Untuk membuat perbandingan secara langsung, beberapa jenis pengisi seperti air dan pasir adalah mudah untuk kanak-kanak. Dengan diberi beberapa bekas kanak-kanak boleh mengisi satu bekas dan menuangnya ke satu bekas yang lain untuk melihat bekas yang mana boleh mengisi lebih. Di sini pelajar akan dapat mengetahui dan memahami konsep pengukuran isipadu cecair dengan betul. Sehubungan dengan itu salah konsep pelajar dapat di atasi dengan melakukan ujikaji.
No comments:
Post a Comment